Τα δεδομένα υψηλής συχνότητας δείχνουν ότι ενώ η ζωή στην πόλη επιστρέφει η πρόοδος είναι αργή, ακόμα και με τη χαλάρωση των περιορισμών, καθώς η εργασία από το σπίτι και η επιφυλακτικότητα απέναντι στη χρήση των κρατικών μέσων μαζικής μεταφοράς κρατά την κινητικότητα σχετικά υποτονική. Μάλιστα η Αθήνα ξεχωρίζει παγκοσμίως καθώς οι πολίτες προτιμούν πλέον να πηγαίνουν με τα πόδια, όπου είναι δυνατό, στους προορισμούς τους, παρά να κινηθούν με μέσα μεταφοράς.
Αυτά είναι τα συμπεράσματα της HSBC μετά από την ανάλυση της εικόνας που κυριαρχείς τις μεγάλες πόλεις του κόσμου την ώρα που οι οικονομίες ανοίγουν και η μετάλλαξη Δέλτα εξαπλώνεται. Όπως τονίζει, τα πρώτα αυτά στοιχεία δείχνουν πως αναμένεται να προκαλέσουν “πονοκέφαλο” στις αρχές σε πολλές πόλεις τους ερχόμενους μήνες καθώς εάν η χρήση των ΜΜΜ παραμείνει χαμηλή, αυτό δημιουργεί μία σημαντική χρηματοδοτική πρόκληση για τις κυβερνήσεις. Παράλληλα, εάν αρχίσουμε να βλέπουμε μεγάλη κίνηση στους δρόμους, το κόστος της αστικής συμφόρησης δεν μπορεί να αγνοηθεί. Η πολιτική μπορεί να χρειαστεί να αλλάξει για να κάνει τις δημόσιες συγκοινωνίες πιο ελκυστικές, όπως επισημαίνει η βρετανική τράπεζα.
Πιο αναλυτικά, όπως επισημαίνει η HSBC, οι μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου ήταν, μέχρι στιγμής, μερικοί από τους μεγαλύτερους οικονομικούς χαμένους από την πανδημία. Με πολλά γραφεία κλειστά καθώς οι εργαζόμενοι μένουν στο σπίτι, τις υπηρεσίες ψυχαγωγίας να μην λειτουργούν και τη… γοητεία των μεγαλύτερων σπιτιών ενώ σε ό,τι αφορά την αναζήτηση νέας κατοικίας, οι τελευταίοι 18 μήνες ήταν ιδιαιτέρα δύσκολοι για τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα του κόσμου. Πώς ωστόσο διαμορφώνεται πλέον η αστική κινητικότητα, με τους εμβολιασμούς να “τρέχουν” και τις οικονομίες να ξανανοίγουν;
Η HSBC συνδύασε ένα ευρύ φάσμα δεικτών για να δει πώς οι πόλεις ανά τον κόσμο ανακάμπτουν. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η εικόνα είναι μικτή – όχι μόνο μεταξύ των πόλεων, αλλά και εντός αυτών. Μέρη του κόσμου όπου η πανδημία εξακολουθεί να μαίνεται βλέπουν τα επίπεδα αστικής κινητικότητας σε πολύ υποτονικά επίπεδα -στην Τζακάρτα και την Κουάλα Λουμπούρ για παράδειγμα, τα δεδομένα δραστηριότητας είναι κάτω από το 50% των επίπεδων προ πανδημίας.
Σε ορισμένα μέρη, κάποια αίσθηση κανονικότητας επιστρέφει: στο Λονδίνο, η οδική κίνηση είναι αυξημένη, τα μπαρ και τα εστιατόρια γεμίζουν και ο κόσμος κινείται και πάλι. Αλλά ταυτόχρονα, λιγότεροι από τους μισούς εργαζόμενους επιστρέφουν στα γραφεία τους, ενώ η χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών είναι 40-60% χαμηλότερη.
Παρόμοια είναι και η εικόνα στη Νέα Υόρκη. Τα δεδομένα της Μητροπολιτικής Αρχής Μεταφορών (MTA) δείχνουν ότι η χρήση του μετρό είναι περίπου στα μισά των επιπέδων πριν από την πανδημία, αλλά η κυκλοφορία μέσω γεφυρών και σηράγγων είναι και πάλι κανονική. Τα δεδομένα κινητικότητας της Apple δείχνουν πολύ αυξημένη χρήση των αυτοκινήτων και τα δεδομένα της TomTom δείχνουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση να έχει επιστρέψει σχεδόν σε προ πανδημίας επίπεδα. Σε άλλες πόλεις των ΗΠΑ, οι κρατήσεις εστιατορίων αυξάνονται και οι καταναλωτικές δαπάνες έχουν αυξηθεί, δείχνοντας ότι οι πόλεις παραμένουν δημοφιλή μέρη αναψυχής.
Στις περισσότερες πόλεις όπου έχουν περιοριστεί οι περιορισμοί, υπάρχει σαφώς προθυμία των ανθρώπων να ταξιδεύουν, αλλά πολύ περισσότερο με ιδιωτικό όχημα από τις δημόσιες συγκοινωνίες. Και όσο μεγάλος αριθμός ανθρώπων εξακολουθεί να εργάζεται από το σπίτι, ορισμένα αστικά δεδομένα θα παραμείνουν αδύναμα. Αυτό, όπως σημειώνει η HSBC, αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικές προκλήσεις για τις αρχές το επόμενο διάστημα, καθώς θα επηρεάσει σημαντικά τα έσοδα.
Μάλιστα όπως σημειώνει η βρετανική τράπεζα, στην Αθήνα παρατηρείται η μεγαλύτερη αύξηση της κινητικότητας του κόσμου με τα πόδια, παρά με μέσα μεταφοράς, παγκοσμίως.
Συγκεκριμένα, στην Αθήνα και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Εδιμβούργο και η Βαρσοβία, ο κόσμος περπάτα πολύ περισσότερο από ό,τι πριν την πανδημία, με την Αθήνα να σημειώνει αύξηση της τάξης του 180% σε αυτό το μέτωπο σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
Την ίδια στιγμή η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας έχει υποχωρήσει κατά σχεδόν 25% σε σχέση με το 2019. Στην Αθήνα όπως και διεθνώς παρατηρείται πολύ χαμηλή χρήση των υπηρεσιών εντόπισης διαδρομών – όπου ο κόσμος ψάχνει να βρει την καλύτερη και ταχύτερη διαδρομή για τον προορισμό τους, κάτι που δείχνει επίσης ότι τα ΜΜΜ αλλά και τα ιδιωτικά αυτοκίνητα δεν χρησιμοποιούνται με την ίδια συχνότητα όπως πριν την πανδημία.
Φαίνεται επίσης σαφές ότι ο κόσμος πλέον επιστρέφει στις μεγάλες πόλεις για να ζήσει. Στις μεγαλύτερες πόλεις των ΗΠΑ τα ενοίκια αυξάνονται απότομα. Ενώ η Νέα Υόρκη υστερεί ακόμα, με τα ενοίκια σχεδόν 10% κάτω από τα επίπεδα Ιανουαρίου του 2020, τα ενοίκια στην Ατλάντα, το Μαϊάμι και το Σικάγο κινούνται πολύ υψηλότερα σε σχέση με το 2019. Αυτό θα μπορούσε να ασκήσει ανοδική πίεση στις τιμές της αγοράς τους επόμενους μήνες, ιδιαίτερα εάν η ζήτηση αυτή συνεχίσει να αυξάνεται καθώς ανοίγουν περισσότερες δραστηριότητες στις μεγάλες πόλεις.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η συνολική ζήτηση αυξάνεται γρήγορα στις πόλεις καθώς οι περιορισμοί έχουν χαλαρώσει, αλλά το κόστος ενοικίασης εξακολουθεί να μειώνεται -σχεδόν 10% χαμηλότερα στο Λονδίνο από τα επίπεδα πριν από την πανδημία και εξακολουθεί να μειώνεται (αν και πολύ λιγότερο) σε άλλες μεγάλες πόλεις όπως το Λιντς, το Μάντσεστερ και το Εδιμβούργο, όπου η ελκυστικότητα των πόλεων έχει μειωθεί λόγω των περιορισμών.
Όπως καταλήγει η HSBC, με βάση τα δεδομένα της Apple, είναι ξεκάθαρο πως το περπάτημα (όπου είναι δυνατό) και τα ιδιωτικά μέσα μεταφοράς αποδεικνύονται πολύ πιο δημοφιλή από τις δημόσιες συγκοινωνίες σε ολόκληρο την κόσμο. Έτσι, με το reopening των οικονομιών, η ιδιωτική μεταφορά και αναψυχή ανακάμπτει γρηγορότερα από τους χώρους εργασίας και τις δημόσιες συγκοινωνίες – και αν αυτή η τάση συνεχιστεί, θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα- τόσο όσον αφορά τη συμφόρηση όσο και τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων, όπως σημειώνει η βρετανική τράπεζα.